۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير - 7/13/2020 11:02:38 PM / تهران - 10:02 عصر
آرشیو خبر کد خبر: 383  

یادداشت یک خبرنگار/ خیرین مدرسه‌ساز؛ تجلی لطف الهی در آموزش و پرورش

سال‌هاست كه آموزش و پرورش از كمبود بودجه و در مواقعی هم از نبود بودجه رنج می‌برد، برخی دولتمردان معقتدند آموزش و پرورش دستگاه غیرمولد و صرفا مصرف كننده است،‌ این دیدگاه تا حدی در ذهن مسئولان نقشه بسته و هنگام بودجه ‌بندی توجه كمتری به آموزش و پرورش می‌شود. در كشورهای توسعه یافته اما نه تنها چنین دیدگاهی حاكم نیست، بلكه تصمیم‌گیران بیشترین بها را به آموزش و پرورش می‌دهند،‌زیرا نیك می‌دانند راه توسعه و پیشرفت كشورشان،‌ توجه به امر آموزش و پرورش نسل آینده است. آنها آموزش و پرورش را دستگاهی مولد می‌دانند كه برگشت سرمایه‌‌گذاری آنی نیست و نیاز به زمان دارد. آموزش و پرورش تاثیرگذار‌ترین و در عین حال عیال‌وارترین وزارتخانه دولت است، 12میلیون و 300 هزار دانش‌آموز و حدود یك میلیون و 50 هزار نفر فرهنگی دارد،‌ تقریبا اغلب خانوارهای ایرانی با این دستگاه ارتباط دارند. حدود 98 درصد بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق و دستمزد فرهنگیان می‌شود و عملا اعتباری برای سایر فعالیت‌های پر شمار این وزارتخانه باقی نمی‌ماند.
تاریخ انتشار :۱۳۹۳ يکشنبه ۴ خرداد ساعت 00:00 تعداد بازدید : ۲۶۸۹


هنوز فراموش نكرده ایم كه در سال‌های نه چندان دور مدارس كشورمان 4 نوبته بودند كه شاید برای برخی این امر غیرقابل پذیرش باشد. در بسیاری از نقاط محروم و دور افتاده از درس و سواد خبری نبود. بیش از 20 میلیون دانش‌آموز داشتیم و دولت هم در تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز جمعیت دانش‌آموزی كشور با مشکلات فراوانی مواجه بود.
در چنین برهه حساسی گروهی از خیرین با درك موقعیت برای مبارزه با جهل و نادانی، كمك به امر آموزش و پرورش فرزندان این كهن مرز و بوم وارد عرصه كار و زار شدند. آنها با ایثار و گذشت مثال زدنی، بخش عمده‌ای از مال خود و برخی هم با در طبق اخلاص گذاشتن همه دارایی و مایملك‌شان به كمك دولت شتافتند.
در ابتدای راه تعداد خیرین مدرسه ساز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید ولی دیری نپایید كه نیك اندیشان دیگری به جمع  آنها اضافه شدند، بدون هیچ چشمداشتی و تنها براساس عهدی كه به با خدای خویش بستند شروع به ساخت مدرسه در نقاط مختلف كشور كردند. یكی زمین هدیه كرد، دیگری هزینه ساخت را تامین كرد و ... به مرور نیك اندیشان زیادی به جمع كوچك، صمیمی و بی‌غل و غش خیرین مدرسه ساز اضافه شد. هر روز بر تعداد مدارسی كه خیرین می‌ساختند افزوده می‌شد، به لطف خدا و كمك خیرین، مدارس از 4 نوبته بودن به 3 نوبته و 2 نوبته تبدیل شدند و اكنون مدارس كشور به جز اندكی یك نوبته هستند.
بدون شك افزایش سرانه فضای آموزشی و پرورشی را مدیون خیرین مدرسه‌ساز هستیم، در چند سال اخیر خیرین در امر مقدس مدرسه‌سازی از دولت پیشی گرفته‌اند، آوازه خیرین مدرسه‌ساز ایران به خارج از مرزهای ایران اسلامی نیز رفته است. برای برخی تصور اینكه عده‌ای از مردم اعم از متمكن و كم بضاعت با لحاظ بنیه مالی آستین بالا زده اند و با انفاق دارایی خود برای پیشرفت امر آموزش و پرورش كودكان سرزمین‌شان تلاش می‌كنند،‌ سخت است. برخی از خیرین مدرسه‌ساز در خارج كشور نیز منشا خدماتی در امر بهبود آموزش و پرورش كودكان شده اند و كودكان غیرایرانی نیز در مراكزی كه آنها ایجاد كرده اند تحصیل علم می‌كنند.
اكنون در مناطق مختلف كشورمان مدارسی مشاهده می‌شود كه به جرات می‌توان گفت نمونه آنها در پایتخت یا وجود ندارد یا خیلی كم است. از سوی دیگر اگر قرار بود دولت این مدارس را بسازد بسیاری از دانش‌آموزان این مناطق نمی‌توانستند به مدرسه بروند. یقینا این به جز همت بالای خیرین مدرسه‌ساز امكان‌پذیر نبود.
امسال دولت اعلام كرد 6هزار و 800 پروژه آموزشی و پرورشی با6 میلیون و 700هزار مترمربع و 34هزار کلاس درس در سطح كشور به علت تامین نشدن اعتبار لازم از سوی دولت نیمه‌كاره رها شده است و امكان اتمام آنها وجود ندارد. این در حالی است که ناتمام ماندن این تعداد پروژه افزون بر كمبود فضای آموزشی، موجب وارد شدن خسارات مالی به بیت‌المال می‌شد.
در چنین وضعیتی بازهم خیرین مدرسه‌ساز آستین همت بالا زده و به دولت پیشنهاد کردند که ساخت پروژه‌های آموزشی را که به‌علت نبود بودجه از سوی دولت نیمه‌کاره به حال خود رها شده‌اند را بر عهده بگیرند تا این پروژه‌ها زودتر به بهره‌برداری برسند و هزینه کمتری به کشور تحمیل شود.
نتیجه اینكه در چند ماه اخیر بیش از 700 پروژه آموزشی نیمه‌كاره به اتمام رسیده است. بسیاری از این پروژه‌ها نیز در حال تكمیل شدن است. افزون بر این دولت در پروژه‌های مسكن مهر فضای آموزشی پیش بینی نكرده و ساكنان دراین شهرك‌های از نبود فضای آموزشی به شدت رنج می‌برند. برای تامین فضای آموزشی در برخی از پروژه‌های مسكن مهر نیز خیرین مدرسه‌ساز اقدام به ساخت مدرسه كرده‌اند.
همچنین خیرین برای مشاركت در اداره مدارس و رفع نیازهای آنها اعلام آمادگی كرده‌اند و در برخی مدارس این كار اجرا می‌شود،‌ برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان بی بضاعت به طرق مختلف كمك‌ می‌كنند، برای تجهیز و هوشمندسازی مدارس، ساخت نمازخانه و كتابخانه و ... از هیچ كمكی دریغ نمی‌كنند.  
در این چند سال كه مفتخر به آشنایی با برخی عزیزان خیر مدرسه‌ساز هستم و از این بابت به خود می‌بالم، با زندگی و روش و منش آنها آشنایی اندكی پیدا كرده‌ام،‌ می‌دانم كه از هیچ تلاش و كمكی در امر بهبود روزافزون امر آموزش و پرورش كودكان سرزمین‌مان فرو گذاری نكرده اند و نمی‌كنند و حتی هرگز حاضر نیستند نامی از آنها در رسانه‌ها مطرح شود.
به خاطر دارم 2 سال پیش برای تهیه و انتشار ویژه‌نامه‌ای در یکی از روزنامه های کشور، با برخی خیرین مدرسه‌ساز طرح موضوع شد و بسیاری از آنها با تواضع مثال زدنی گفتند هرگز حاضر نیستند نام‌شان مطرح شود. آنان با خدای خویش معامله كرده‌اند و از هیچ كس توقعی ندارند.
سال‌هاست كه با جامعه خیرین مدرسه‌ساز آشنایی دارم، بارها وقتی سرگذشت برخی از عزیزان و دلیل مدرسه‌سازی آنها را شنیده‌ام آشكار و پنهان اشك ریخته‌ام، به حال و شور آنها غبطه خورده ‌ام، به آنها آفرین گفته‌ام. بسیار سعی‌ كرده‌ام رفتار و منش آنان را سرلوحه كارهایم قرار دهم،‌ ولی امر مشكل و چه بسا محال است كه از عهده هر فردی بر نمی‌آید. تنها افتخارم این است كه با برخی خیرین مدرسه‌ساز آشنایی دارم، مواقعی نیز با برخی از این والا همتان همنشین و همكلام بوده‌ام، سعی كرده‌ام آموخته‌هایم از عزیزان را تا حد امكان در زندگی شخصی و كاری‌ام بكار ببندم.
هر سال بر میزان تعهدات خیرین مدرسه‌ساز كشورمان افزوده می‌شود، اكنون ده‌ها هزار نفر به همراه خانواده‌هایشان جزو خیرین مدرسه‌ساز هستند و به گفته دکتر محمدرضا حافظی، رئیس محترم جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، اگر همتی برای مدرسه‌سازی و قدرتی برای قرار دادن آجری در بنای رفیع فرهنگ و آموزش داریم، بسم‌الله.
ما در كشور سازمان‌های مردم نهاد دیگری نیز داریم ولی به جرات می‌توان گفت هیچكدام آنها همچون خیرین مدرسه‌ساز موفق نبوده‌اند، البته این به منزله نادیده گرفتن تلاش‌های آنان نیست ولیکن سطح فعالیت نیکوکاران مدرسه ساز برجسته تر است.
كوتاه سخن اینكه مدرسه‌سازی مانند ساخت مسجد «باقیات‌الصالحات» است، مدرسه‌سازی جهاد برای نشر علم است و به همین دلیل بر دستان تك تك این بزرگان نیك اندیشان بوسه می‌زنیم و خدای را سپاسگزاریم كه چنین فرهنگی در كشور نهادینه شده است و این چنین مردم فرهنگ دوست و سخاوتمندی داریم . به روح خیرین مدرسه‌سازی كه اكنون در بین ما نیستند درود و صلوات می‌فرستیم و برای آنان كه در قید حیات هستند سلامتی، بهروزی و توفیق بیشتر در راهی كه در پیش گرفته اند آرزومندیم.

علی‌اصغر محمدی

 


اخبار مرتبط با این خبر

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  

خبرنامه