۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر - 12/15/2019 8:20:10 AM / تهران - 8:20 صبح
آرشیو خبر کد خبر: 389  
گفت و گوی اختصاصی با دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش

هنر مدیران آموزش وپرورش استفاده از ظرفیت خیرین است

دکتر علی اصغر فانی وزیر مجترم آموزش وپرورش حدود هشت ماهی است که سکان یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور را در دست دارد.نگاهی به عملکرد آقای وزیر نشان می دهد که توجه ویژه به ظرفیت خیرین مدرسه ساز و افزایش سهم مردم در اعتلای نظام تعلیم و تربیت اسلامی از جمله رویکردهای اصلی دکتر فانی است.ویژه نامه شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تهران نگاه و جهت گیری وزیر محترم آموزش وپرورش را در خصوص تعامل با نیکوکاران مدرسه ساز در قالب گفت و گوی اختصاصی منعکس نموده است.
تاریخ انتشار :۱۳۹۳ دوشنبه ۵ خرداد ساعت 00:00 تعداد بازدید : ۱۶۵۳


سوال: جناب آقای وزیر،سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ترسیم کننده چشم انداز آینده نظام تعلیم و تربیت اسلامی در کشورمان است. برای تحقق این سند راهبردی ((مشارکت)) مردم و از جمله "خیرین" چه جایگاه و اولویتی دارد؟
دكتر فانی : در تهیه سند ملی تحول بنیادین وزارت آموزش وپرورش سعی شده است تا با الهام گیری از اسناد بالا دستی و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران ، چشم انداز و اهداف تعلیم وتربیت اسلامی در افق1404 هجری شمسی تبیین شود. خوشبختانه با درک ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به مثابه سند تحول راهبردی در نظام تعلیم و تربیت کشورمان در افق چشم انداز 20ساله کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده و در حال اجراست.این سند به نوعی در حکم قانون اساسی آموزش وپرورش به شمارمی آید و همه نیاز های این حوزه ومأموریت ها را تبیین نموده است.از جمله محورهای اصلی این سند تحول ، متناسب سازی فضاهای آموزشی با ویژگی ها و نیازهای دانش آموزان واقتضائات وفرهنگ اسلامی وایرانی و ساخت مدارس متناسب با الگوی معماری اصیل و استفاده از فن آوری های نوین است و در همین ارتباط مشارکت خیرین مدرسه ساز از نکات بسیار مهم در سند تحول بنیادین است و خیرین می توانند در بخش های مختلف یاری رسان نظام تعلیم و تربیت کشور باشند.در خصوص نقش آفرینی نیكوكاران مدرسه ساز تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی می تواند از اولویت های اصلی وزارت آموزش و پرورش باشد،البته قانون بودجه سال 1393 و مصوبه هیأت محترم وزیران نیز ساز وکار قانونی این مشارکت را دقیقاً تبیین نموده است. بنابراین جایگاه خیرین در تحقق اهداف وزارت آموزش و پرورش کاملاً تعریف شده و بسیار مهم پیش بینی شده است.
سوال: فعالیت های نیکوکاران مدرسه ساز علاوه بر دستاوردهای اقتصادی در حوزه ساخت مدارس ،تأثیرات ارزشمند فرهنگی در عرصه گسترش فرهنگ خیر اندیشی و رشد معنوی جامعه داشته است. وزارت آموزش و پرورش برای افزایش عمق و گستره این فعالیت چه برنامه هایی  را در دست اجرا دارد؟
آقای وزیر:تجربه خیرین مدرسه ساز کشورمان یک تجربه موفق بوده است.حدود 15 سال از این فعالیت سپری شده و ارزیابی ها نشان می دهد حرکت ،حرکت موفق و  تأثیر گذاری بوده است.فعالیت خیرین مدرسه ساز کشورمان از دو زاویه قابل ارزیابی است .به لحاظ اقتصادی به هر حال ده ها هزار کلاس درس به همت خیرین در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ساخته و تحویل دانش آموزان شده است و این موضوع به نوعی بیانگر حمایت اقتصادی خیرین از بدنه نظام آموزش وپرورش محسوب می شود ویک اقدام قابل تقدیر است. ولی نکته مهم تر این است که مشارکت خیرین در ساخت فضاهای آموزشی علاوه بر ابعاد اقتصادی به لحاظ فرهنگی نیز قابل توجه است ، چراكه دستاوردهای فرهنگی  حرکت خیرین در شکل گیری و قوام  عناصر فرهنگی جامعه بسیار  مهم است . اینکه گروهی از جامعه برای رشد و پیشرفت فرزندان این کشور پیش قدم شده و با جهاد مال، گام در راه توسعه کشور نهاده اند،اقدام بسیار ارزشمندی است که روحیه ایثار و گذشت را در جای جای میهن اسلامی گسترش  می دهد. به همین دلیل هم هست که این حرکت از سوی نخبگان کشور وقاطبه مراجع عظام مورد تأیید قرار گرفته و روز به روز بر شکوفایی آن افزوده می شود. اما نکته دیگر که در پرسش شما مطرح شد این است که برای افزایش آثار این فعالیت چه باید کرد؟ به نظرم هر جا مردم سکان دار امور باشند کارهابه خوبی پیش می رود.تجربه 35 ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد مردم طی دوران پر فراز و نشیب گذشته سخت ترین موانع را از پیش روی  نظام اسلامی برداشته اند و از همه آزمون هاسربلند بیرون آمده اند. در مورد فعالیت خیرین مدرسه ساز رویکرد وزارت آموزش و پرورش، تسهیل روند فعالیت خیرین است.امروز وزارت برای رسیدن به مراتب توسعه و پیشرفت نیازمند مشارکت حداکثری خیرین ونیکوکاران است و تمام تلاش مدیران این وزارت در بخش های مختلف نیز بر این مهم قرار گرفته است تا از ظرفیت مردم در توسعه آموزش و پرورش بیشترین استفاده بعمل آید.بنده معتقدم مشکل فضاهای آموزشی کشور با تعامل هدفمند و تعریف شده مدیران وزارت آموزش و پرورش و نیکوکاران مدرسه ساز رفع خواهد شد؛ چرا که ظرفیت بدنه مردمی در این بخش بسیار بالاست. البته هنر ما در این است که بتوانیم از این فرصت و ظرفیت ایده آل به نحو مطلوب استفاده کنیم.
سوال:فعالیت خیرین مدرسه ساز در ابعاد ملی قابل ارزیابی است،نظام آموزش وپرورش برای حفظ این موقعیت چه برنامه هایی دارد؟
آقای وزیر : اولاً باید این نکته را اعلام نمایم که خیرین مدرسه ساز یک سرمایه اجتماعی ارزشمند برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت اسلامی به شمار می آید، که اگر ما بتوانیم از این ظرفیت بهره برداری کنیم بخش اعظم مشکلات برطرف می شود .برای تحقق این مهم البته چند قابل ذکر است. اول اینکه؛ تجلیل و تکریم خیرین به عنوان انسان های بزرگی که گام در توسعه نظام تعلیم وتربیت اسلامی گذاشته اند باید نصب العین مدیران فعال در آموزش وپرورش و مدیران مجامع خیرین مدرسه ساز در سراسر کشورباشد.همه ما وظیفه داریم زحمات این انسان های نیکوکار را قدر بدانیم واز آنان حق شناسی کنیم.نکته دیگر اینکه جلب رضایتمندی نیکوکاران باید مد نظر مدیران ذیربط در وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و در این خصوص اجرای طرحهای آموزشی مطابق نیات اعلام شده از سوی خیرین  موضوعی بسیار مهم است.ضمن آنکه فراموش نکنیم اگر حق شناسی و جلب خیرین به خوبی انجام شود ، شاهد جذب و شناسایی خیرین جدید خواهیم بود. البته روند مشارکت خیرین در ساخت مدارس در سالهای اخیر رو به رشد بوده است و لیکن  ظرفیت های خیرین کشور بسیار بالاست ورسیدن به راهکارهایی برای فعال سازی این ظرفیت مهم از جمله مأموریت هایی است که می تواند در دستور کار سازمان نوسازی مدارس وجامعه خیرین کشور قرار گیرد.
سوال:جناب آقای وزیردر مورد جشنواره خیرین مدرسه ساز در تهران و عملکرد خیرین در تهران چه نظری دارید؟
دكتر فانی : عملکرد خیرین و نیکوکاران در تمام نقاط کشور از دورترین روستا ها تا نقاط شهری و تا پایتخت کشور قابل تقدیر و شایسته تجلیل  است. البته شانزدهمین دوره ی جشنواره های خیرین مدرسه ساز در 31 استان کشور از نیمه اردیبهشت تا دهه  اول خرداد ماه برگزار می شود ولی در عین حال جشنواره ها شهرستانی و منطقه ای نیز در استان های مختلف طی بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت سال 93 انجام  شده است که نشان می دهد یک نهضت فراگیر در این عرصه شکل گرفته که در نوع خود به عنوان یک  حرکت ارزشمند اجتماعی و فرهنگی قابل توجه است.در مورد کلان شهر تهران نیز به هر حال وجود بالغ بر یک میلیون دانش آموز که در حدود 5هزار واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند، مشارکت مردم و خیرین در ارتقاء سطح فضاهای آموزشی  یک اولویت اصلی به شمار می آید. در استان تهران نیز بر اساس گزارش هایی که بنده دریافت کرده ام حدود35 جشنواره  شهرستانی و منطقه ای در سطح استان برگزار شده است و جشنواره استانی نیز در اواخر اردیبهشت برگزار می شود.به هر حال بنده وظیفه دارم از زحمات  و تلاش های گرانقدر نیکوکاران مدرسه ساز و بانوان خیر اندیش و همه کسانی که که دغدغه اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور را دارند صمیمانه تشکر نمایم.
جناب آقای دكتر فانی از اینكه وقت خود را برای صحبت با خیرین مدرسه ساز در اختیار این نشریه قرار دادید متشكریم.
بنده نیز سپاسگزارم.

 
 

برچسب ها برچسب ها برچسب هاگفت و گوی اختصاصی با وزیر


اخبار مرتبط با این خبر
ردیفتیترتاریخ
1 هنر مدیران آموزش وپرورش استفاده از ظرفیت خیرین است ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ خرداد

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  

خبرنامه