۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر - 12/9/2019 1:51:40 PM / تهران - 1:51 عصر
آرشیو خبر کد خبر: 497  

موفقیت جهانی دانش آموزان یک مدرسه استثنایی خیرساز در پایتخت

براساس باور غلط در مورد ناتوانی افراد استثنایی، می توان شرایطی را فراهم کرد تا آنان توانمندی های خود را در زمینه های مختلف به نمایش بگذارند و ثابت کنند که می توانند، اگر فرصت لازم فراهم شود.
تاریخ انتشار :۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور ساعت 00:00 تعداد بازدید : ۳۲۸۸

به گزارش خبرنگار مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران، در نگاه عامه افراد جامعه، افراد توان یاب به خصوص دانش آموزان استثنایی قادر به تحصیل، حضور در عرصه های مختلف اجتماعی و انجام فعالیت های شخصی خود نیستند اما دانش آموزان توان یاب و استثنایی هستند که ثابت کردند، می توانند بر مشکلات موجود فایق آمده، در عرصه های بین الملل حضوری فعال داشته و توانایی های خود را در زمینه های مختلف به نمایش بگذارند.
اولین آموزشگاه تخصصی ویژه مشکلات یادگیری دانش آموزان اوتیسم در ایران
آموزشگاه علمی آزاد اردستانی، نخستین مرکز آموزش تخصصی ویژه دانش آموزان دارای آسیب بینایی، شنوایی، ذهنی، مشکلات یادگیری و اوتیسم در ایران است که در ارایه آموزش تخصصی سال 1390 توسط خیران نیک اندیش رحمت الله معمار اردستانی به همراه همسرش فاطمه امیری، آموزگاران بازنشسته که 30 سال در حوزه آموزش و پرورش استثنایی تدریس، تحقیق و پژوهش کردند، تاسیس شد که در منطقه 5 تهران واقع شده است.

ایجاد دسترسی مناسب برای آموزش تخصصی براساس نیازهای ویژه کودکان با بهره گیری از روش های نوین آموزشی، ارتقای دانش و مهارت کودکان استثنایی به خصوص دانش آموزان دچار آسیب بینایی، ارتقای سطح دانش و مهارت والدین و بهره گیری از تجارب آنان از اهداف تاسیس این آموزشگاه است.

آموزشگاه علمی آزاد اردستانی برای نخستین بار دوره های آموزشی کامپیوتر، زبان ترمی و تکنیک های محاسبه با چرتکه را برای تمام گروه های استثنایی ایجاد کرده است که دانش آموزان این آموزشگاه در مسابقات بین المللی حضوری فعال داشته اند. آنان سال گذشته برای نخستین بار در مسابقه بین المللی تکنیک های محاسبه با چرتکه در مالزی شرکت کردند و حائز رتبه برتر شدند اما متاسفانه این موفقیت در هیچ یک از رسانه های کشور منعکس نشد.

فاطمه امیری مدیر آموزشی و مدرس آموزشگاه علمی آزاد اردستانی درباره تاسیس این آموزشگاه به خبرنگار مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران گفت: با توجه به مشکلات تحصیلی و یادگیری دانش آموزان استثنایی و نبود مأمنی برای حل مشکلات والدین آنان، این آموزشگاه سال 90 با مجوز رسمی وزارت آموزش و پرورش تاسیس شد.
امیری با اشاره به اهداف تاسیس آموزشگاه علمی آزاد اردستانی افزود: توسعه و ارتقای دانش و مهارت کودکان دچار آسیب های بینایی، شنوایی، جسمی و ذهنی و دانش آموزان بیش فعال، اوتیسم و دارای اختلالات یادگیری، ارتقای سطح دانش و مهارت والدین و بهره گیری از تجارب آنان، از اهداف تاسیس این آموزشگاه است.
وی بهره گیری از معلمان باتجربه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتی مدرسان و اشتغال زایی افراد تحصیل کرده استثنایی به خصوص معلمان نابینا و بهره گیری از روش ها و رویکردهای نوین در حوزه آموزش و پرورش کودکان استثنایی مطرح دنیا برای دانش آموزان استثنایی ایرانی را از دیگر اهداف تاسیس آموزشگاه علمی آزاد اردستانی برشمرد.
مدیر آموزشی آموزشگاه علمی آزاد اردستانی بیان کرد: بسیاری از دانش آموزان استثنایی به دلیل مشکلات یادگیری از تحصیل بازمانده اند و به آنان ویژگی غیرقابل آموزش نسبت داده می شود، اما این آموزشگاه در تلاش است با آموزش دروس تخصصی همچون زبان انگلیسی، عربی، ریاضی، آمار، هندسه، قرآن، علوم، ادبیات، زبان، شیمی، فیزیک، مکمل مدرسه باشد و مشکلات آموزشی دانش آموزان استثنایی را رفع کند.
امیری همکاری والدین دانش آموزان استثنایی با این آموزشگاه را از دیگر ویژگی های این آموزشگاه دانست و اظهار کرد: چاپ کتاب و مناسب سازی کتاب به خط بریل از سوی والدین دانش آموزان انجام می شود.

وی افزود: بریل آموزی، تندخوانی، تندنویسی، هنر و کاردستی، تحرک و جهت یابی و خودیاری از جمله کلاس های آموزش و افزایش مهارت های دانش آموزان استثنایی است که در آموزشگاه علمی آزاد اردستانی برگزار می شود.

امیری با اشاره به باور غلط در مورد ناتوانی افراد استثنایی گفت: برخی معتقدند افراد نابینا نمی توانند کاردستی درست کنند اما ما در این آموزشگاه با بهره گیری از شیوه های نوین تدریس، کاردستی، کاغذ و تا، کلاژ و برخی دروس از جمله هندسه تخصصی که از دروس دانش آموزان استثنایی حذف می شود، به آنان آموزش می دهیم که با خط بریل چگونه اشکال هندسی را رسم کنند و با خط کش و متر چگونه اندازه گیری کنند.

مدرس آموزشگاه علمی آزاد اردستانی بیان کرد: این آموزشگاه، طرح محاسبه با چرتکه را از موسسه نوآوران راه ابریشم که تنها نمایندگی انحصاری این طرح در ایران است، اخذ کرده، و دانش آموزان استثنایی و نابینای این آموزشگاه، در مسابقات کشوری تکنیک های محاسبه با چرتکه شرکت کرده و با دانش آموزان عادی رقابت کردند که 5نفر از این دانش آموزان بالاترین امتیاز را کسب کرده و حائز رتبه و مقام شدند.

کسب موفقیت های جهانی دانش آموزان مرکز اردستانی

وی افزود: آذرماه سال گذشته دانش آموزان آموزشگاه علمی آزاد اردستانی در مسابقه بین المللی تکنیک های محاسبه با چرتکه در مالزی شرکت کردند، 3نفر از دانش آموزان نابینای این آموزشگاه با 8هزار دانش آموز بینا و برتر دنیا رقابت کردند و توانستند در سطحی که شرکت کرده بودند مقام اول تا سوم را کسب کنند.

وی با اشاره به جایگاه دانش آموزان توان یاب و استثنایی در کشور گفت: نبود مامنی که بتواند خدمات آموزشی و مشاوره را به دانش آموزان استثنایی ارایه دهد و آنان بتوانند توانمندتر و مستقل تر شده و کارهای مختلف را انجام دهند، احساس می شد که در نهایت موسسه آموزشگاه علمی آزاد اردستانی تاسیس شد.

امیری افزود: بدون اینکه تبلیغی در رسانه ها در مورد فعالیت های این موسسه شود، والدین دانش آموزان، فعالیت های موسسه را تبلیغ کردند و باعث شد تا افراد دیگر نیز از این موسسه استقبال کنند.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزش محاسبه با چرتکه برای کودکان و نوجوانان اوتیسمی ادامه داد: کودکان و نوجوان اوتیسمی، افرادی درخود مانده اند، آنان نمی توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و از نظر آموزشی خیلی دچار مشکل هستند چون باید برای آموزش، ارتباطی بین معلم و دانش آموز برقرار شود و این ارتباط برای دانش آموزان اوتیسمی،سخت و گاهی غیرممکن است، ابتدا پیش نیازهای آموزشی به این آنان ارایه می شود سپس زمینه ارتباط و یادگیری در دانش آموزان اوتیسمی فراهم می شود.

امیری درباره همکاری آموزش و پرورش با آموزشگاه آزاد علمی اردستانی گفت: همکاری آنان در حدی است که ما را اذیت نکرده، مشکلی نیز برای آموزشگاه ایجاد نمی کنند و کادر آموزشی این آموزشگاه از آموزش و پرورش استثنایی دعوت به همکاری شدند.

وی بیان کرد: زمانی که دانش آموزان آموزشگاه در مسابقات بین المللی حضور داشتند، مسئولان این مسابقات از ما درخواست کردند تا شیوه های آموزشی خود را در کشورهای دیگر اجرا کنیم اما زمانی که دانش آموزان با افتخارات بسیار به کشور بازگشتند، هیچ استقبالی از آنان نشده و این افتخارات نیز در صدا و سیما منعکس نشد.

امیری افزود: ما با تاسیس این آموزشگاه تلاش کردیم تا شرایطی را فراهم کنیم که دانش آموزان استثنایی توانایی ها و توانمندی های خود را به درجه حداکثر رسانده و آن را در زمینه های مختلف به نمایش بگذارند تا بتوانند ثابت کنند که بسیاری از کارها را می توانند انجام دهند، اگر فرصت لازم فراهم شود.

وی با بیان اینکه ما آموزشگاه آزاد علمی اردستانی را با هدف اقتصادی تاسیس نکردیم،اظهار کرد: برای گسترش شیوه های آموزشی و تربیتی در سراسر شهر تهران و حتی سراسر کشور از نظر مکانی و امکانات باید به حدی برسیم تا شیوه های آموزشی را به نحو بهتری به دانش آموزان استثنایی ارایه کنیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری مسئولان هستیم.

این آموزشگاه در فکه دوم صادقیه، روبروی اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران واقع شده است.

  محمد جواد آل داوود

برچسب ها برچسب ها برچسب هااستثنایی


اخبار مرتبط با این خبر
123
ردیفتیترتاریخ
1 مراسم کلنگ زنی مدرسه خیرساز استثنایی مفید در منطقه 14 تهران برگزار شد ۱۳۹۸ شنبه ۲ آذر
2 فولادوند: 13 مدرسه استثنایی در شهر تهران به تخریب و بازسازی نیاز دارد ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير
3 پایان پروژه بازسازی مدرسه باغچه بان تا مهر 99 ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير
4 عملیات ساخت مدرسه خیری باغچه بان 5 در منطقه 3 تهران آغاز شد ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير
5 وجود 9مدرسه خیرساز در شهر تهران /کمبود فضاهای آموزشی دغدغه دانش آموزان استثنایی ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي
6 دفتر نمایندگی خیرین مدرسه ساز اداره آمورش و پرورش استثنایی شهر تهران افتتاح شد ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي
7 راهکارهای افزایش فعالیت خیرین در مناطق جنوبی بررسی شد ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد
8 مراسم کلنگ زنی مدرسه خیری دانش آموزان استثنایی در منطقه 16 تهران برگزار شد ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ آذر
9 وجود 14 مدرسه فرسوده در آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران / دانش آموزان استثنایی نیازمند حمایت خیرین مدرسه ساز ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد
10 مدرسه ساریخانی رتبه برتر جشنواره های مدرسه ای آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران شد ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت
11 وجود بیش از 50 مدرسه استثنایی در شهر تهران/ کمبود تجهیزات در مدارس استثنایی ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت
12 جشنواره تجلیل از خیرین دبستان استثنایی باغچه بان در منطقه 3 تهران برگزار شد ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ اسفند
13 وجود بیش از 50 مدرسه استثنایی در شهر تهران / کمبود تجهیزات در مدارس استثنایی ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند
14 جشنواره نکوداشت مدرسه عباس پارسیک در منطقه 6 تهران برگزارشد ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند
15 عملیات ساخت یک سالن چندمنظوره در منطقه 16 تهران آغاز شد ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند
16 وجود 56 مدرسه استثنایی درشهر تهران/ 15درصد مدارس استثنایی پایتخت نیاز به تخریب و بازسازی دارند ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ بهمن
17 در 15 مدرسه استثنایی شهرتهران از خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار تجلیل می شود ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن
18 122هزار دانش آموز استثنایی کشور در 600 مدرسه می خوانند/ ضرورت حمایت خیرین از دانش آموزان استثنایی ۱۳۹۵ شنبه ۲۰ آذر
19 شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران شد ۱۳۹۵ شنبه ۸ آبان
20 توزیع تغذیه رایگان به دانش آموزان استثنایی ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور
123

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  

خبرنامه