۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ خرداد - 5/28/2020 7:56:12 PM / تهران - 6:56 عصر
آرشیو خبر کد خبر: 2061  
مصاحبه با علی روحی خیر مدرسه ساز دانش آموزان استثنایی؛

درد بچه های استثنایی را چشیده ام

در نگاه اول فرقی نمی کند مدرسه برای چه کسانی ساخته می شود، چرا که هدف، احداث مکانی مقدس است که برای ارتقای دانش و تحصیل دانش آموزان این مرز و بوم ساخته می شود. اما نه ؛ فرق می کند وقتی قرار است مدرسه ای برای دانش آموزان خاص با نیازهای ویژه بسازی قصه فرق می کند.
تاریخ انتشار :۱۳۹۸ دوشنبه ۱۸ آذر ساعت 00:00 تعداد بازدید : ۱۰۹

 

 
 ساخت و احداث مدرسه برای بچه هایی که دارای نیازهای ویژه هستند، کمی متفاوت است باید بتوانی درد و رنج آنها و خانواده هایشان را درک کنی، باید بدانی که این دانش آموزان محدودیت هایی دارند که باعث می شود ناتوان تر از دیگران به نظربرسند، باید برای امکان حرکت راحت تر ویلجر، به فکرساختن رمپ باشی و برای بالا رفتن از پله ها، آسانسورنصب کنی؛ همه این افکاربود که ذهن " علی روحی " که پیشترها درمانگاهی در شهر قروه کردستان ساخته بود و با مقوله  نیکوکاری آشنا بود را درگیر کرده بود.
مدت ها بود که در ذهن این خیر مدرسه ساز تصویر ساخت مدرسه ای مجهز برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه مرور می شد و می  دانست که باید برای دانش آموزان معلول کاری کند و این کار بزرگ با ساخت مجتمع آموزشی صدرا در منطقه یک تهران محقق شد.
کاری نکرده ام که ...
 نامش را که در مراسم افتتاح مجتمع آموزشی صدرا می خوانند می ایستد ، سرش را پایین می اندازد و با ادب و احترام می گوید:« کاری نکرده ام که... » اما دانش آموزان کم توان ذهنی که بی بهانه لبخند می زنند و خانواده های آنها خوب می دانند که علی روحی کاری بزرگ کرده است و در حال حاضر 130 دانش آموز از مقطع آمادگی تا مقطع متوسطه در این مجتمع درس می خوانند.
 روحی در مورد ساخت مجتمع آموزشی صدرا می گوید: «ساختمان قبلی مدرسه فرسوده بود و در سال 90 به صورت کامل تخریب و از نو در 4 طبقه و 13 کلاس درس و 7 اتاق اداری برای دانش آموزان کم توان ذهنی ساخته شد.»
او به ترمیم، تعمیر و بازسازی امام زاده زید(ع) در بازار اشاره می کند و می گوید: «امامزاده را به صورت کامل بازسازی کردم و درمانگاهی در شهر قروه استان کردستان ساختم اما ساخت این مدرسه برایم حس و حال دیگری داشت چون می بینم به این حوزه کمتر پرداخته شده و حس کردم باید نگاه ویژه تری به ساخت مدارس استثنایی داشت.»
احداث مرکز آب درمانی برای دختران معلول جسمی حرکتی 
 وقتی بتوانی رضایت و خوشحالی را که در چشمان معصوم دانش آموزان کم توان ذهنی ببینی، انگیزه های بیشتری در دلت جوانه می زند و تصمیم های مهمتری می توانی بگیری.
روحی با اشاره به تصمیمات جدید خود می گوید: « الان تصمیم گرفتم که مدرسه کناری مجتمع که مدرسه پیروزی نام دارد را بازسازی کنم و در آن درمانگاه و مرکز آب درمانی برای معلولان جسمی حرکتی دختران احداث کنم چرا که فکر می کنم دخترانی که معلولیت جسمی حرکتی دارند نیازهای ویژه ای دارند و نیازهایشان با افراد عادی متفاوت است.»
او قصد دارد مغازه ای با کاربری سوپر مارکت در پایین مدرسه احداث کند تا دانش آموزان استثنایی بتوانند  با مفهوم خرید و فروش، در آمد و پول آشنا شوند و به آن ها به صورت کارگاهی و عملی آموزش های لازم داده شود و کار در فروشگاه را تجربه کنند و در کنار آن از درآمد زایی فروشگاه برای خود دانش آموزان استفاده شود.»
نیکوکاری در خانواده ام ارثی است 
روحی به ارثی بودن نیکوکاری در خانواده خود اشاره می کند ومی گوید: «پدرم "حیدر روحی "هم خیّر بود و حس نیکوکاری در قلب و روح پدر و مادرم وجود داشت و خوشحالم که این حس به من و خانواده ام منتقل شد و می توانم قدم کوچکی برای ارتقای سطح دانش در جامعه بردارم.»
 "صدرا" پسر کوچک علی روحی که مدرسه به نام اوست در سفر مصر است و در کنار دیگر دانش آموزان با نیازهای ویژه در مسابقات المپیک اسکیت حضور دارد.
 علی روحی در پایان، قول ساخت یک مرکز شبانه روزی و اردوگاهی برای دانش آموزان معلول را داد تا با این کار بارقه های امید در دلشان زنده شود.  
 
برچسب ها برچسب ها برچسب هاخیرین


اخبار مرتبط با این خبر
12345678910...>>
ردیفتیترتاریخ
1 فعال کردن ظرفیت بازار تهران اولویت اصلی منطقه در جذب خیرین جدید ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد
2 کمبود مدرسه در منطقه 22 تهران به عنوان اولویت اصلی آموزش و پرورش منطقه 5 تهران ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
3 منطقه شش پایتخت مجری طرح مسئولیت های اجتماعی در حوزه مدرسه سازی / فعال سازی ظرفیت سازمان ها و شرکت ها در طرح مسئولیت های اجتماعی ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
4 روایت شنیدنی خیر مدرسه ساز تهرانی در برنامه "مثل ماه " شبکه 3 ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت
5 پیام مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت
6 ۱۸ مدرسه فرسوده منطقه ۸ آماده واگذاری به خیرین برای ساخت مدارس جدید ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت
7 پیام تسلیت مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران به مناسبت درگذشت مادر گرامی بانوی نیک اندیش مدرسه ساز خانم "سیما الفتی " ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت
8 ۵ مدرسه فرسوده منطقه ۷ آماده جذب خیرین جدید/ خودنمایی یک مدرسه۹۵ساله در میان مدارس فرسوده منطقه ۷ / جذب خیر برای سه مدرسه فرسوده منطقه هفت در روزهای آینده ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت
9 بانوی خیر تهرانی آپارتمان ۱۰۰ متری خود را برای مدرسه سازی اهدا کرد ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
10 طرح کارنامه مدارس خیرساز و تکریم مجازی خیرین در چهار مدرسه شهرتهران برگزار شد / پیام تشکر دانش آموزان از خیرین در نشست ویدیو کنفرانسی ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ ارديبهشت
11 مشارکت 300 میلیون تومانی یک خانواده خیر تهرانی برای ساخت مدرسه در پایتخت ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ ارديبهشت
12 دو مدرسه بزرگ ایران و فردوسی در انتظار اقدام خیرین برای ساخت در مجتمع خیرساز بزرگ ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ ارديبهشت
13 مدارس فرسوده و استیجاری مهم ترین مشکل منطقه 2 پایتخت ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ ارديبهشت
14 پیام مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران به مناسبت سالروز گرامیداشت مقام معلم ۱۳۹۹ شنبه ۱۳ ارديبهشت
15 تاکید مدیران مجمع و اداره کل آموزش و پرورش بر اجرایی شدن برنامه دو سالانه خیرین مدرسه ساز پایتخت ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت
16 هم اندیشی مدیران و معاونین 5 منطقه شهر تهران برای گسترش فعالیت خیرین مدرسه ساز ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت
17 " برنامه دو ساله " مجمع خیرین مدرسه ساز برای 15 منطقه شهر تهران تبیین شد ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ ارديبهشت
18 آخرین وضعیت فعالیت خیرین مدرسه ساز در 5 منطقه شهر تهران ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۱ فروردين
19 بررسی برنامه مجمع خیرین مدرسه ساز در نشست هماهنگی 5 منطقه پایتخت ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۱ فروردين
20 برنامه دو ساله مجمع تهران برای 5 منطقه پایتخت تشریح شد / توانمند سازی دفاتر نمایندگی اولویت نخست مجمع تهران در سال 99 ۱۳۹۹ شنبه ۳۰ فروردين
12345678910...>>

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  

خبرنامه