۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ آذر - 12/5/2019 11:39:39 PM / تهران - 11:39 عصر
آرشیو خبر کد خبر: 790  
گفت و گو با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امورپناهندگان ایران

خدمات ایران در آموزش اتباع خارجی الگویی برای تمام کشورهاست

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در دسامبر 2014 ( 1392 شمسی) تعداد 348 هزار و 226 دانش آموز افغان و عراقی در مدارس تهران تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش در ایران تحصیل می کنند که از این تعداد 339 هزار و 640 نفر افغان و 8 هزار و 586 نفر عراقی هستند. به همین دلیل و با توجه به نرخ چشمگیر اتباع بیگانه در استان تهران، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان تهران هرساله ، مدارسی را ویژه این دانش آموزان در مناطق مختلف استان تهران احداث و به بهره برداری می رساند.
تاریخ انتشار :۱۳۹۴ شنبه ۲ خرداد ساعت 00:00 تعداد بازدید : ۱۳۲۷

همزمان با آغاز سال تحصیلی 94-93 نیز  در بخش آفتاب منطقه 19 تهران مدرسه امام  رضا (ع) با حضور سفرای ژاپن، آلمان واسترالیا در تهران، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. این مدرسه با صرف اعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال  و زیربنایی در حدود 1150 متربع با 9 کلاس درس ظرف مدت 60 روز کاری احداث  شد و پذیرای دانش آموزان مقطع دبیرستان در تهران است. با توجه به این موضوع و اقدامات کمیساریا در ساخت وتوسعه فضاهای آموزشی ویژه اتباع بیگانه، گفت و گویی اختصاصی با  "سیوانکاداناپالا" نماینده عالی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ایران ، درباره وضعیت تحصیلی این دانش آموزان و برنامه های آینده کمیساریا انجام داده ایم که با هم می خوانیم:
تعهد ایران برای آموزش اتباع بیگانه ستودنی است
داناپالا با اشاره به این موضع که از سال 2009 (1387 شمسی)تاکنون کمیساریا ساخت و بازسازی 13 مدرسه در کشور را بر عهده گرفته است گفت : طی قرارداد سه جانبه بین کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، اداره کل اتباع  و مهاجرین خارجی و وزارت آموزش و پرورش، از سال 2009 تاکنون کمیساریا از ساخت و بازسازی 13 مدرسه در کرمان ، یزد، اصفهان ، البرز ،تهران، قم و خراسان رضوی حمایت کرده است.
وی ادامه داد: براساس آخرین آمار وزارت آموزش و پرورش در دسامبر 2014 تعداد 348 هزار و 226 نفر دانش آموز اتباع افغان و عراقی در استان تهران تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش در ایران تحصیل می کنند. دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق وزارت آموزش و پرورش دسترسی مبسوطی به آموزش با کیفیت بالا را در تمام سطوح برای این اتباع بیگانه فراهم کرده است. وزارت آموزش و پرورش این دانش آموزان را کاملا در سیستم آموزش ملی خود و در کنار دانش آموزان  ایرانی ادغام نموده است و بدین ترتیب از وجود معلمین رسمی ایرانی بهره مند می شوند و تحت برنامه آموزشی استاندارد آموزش می بینند.
سیستم آموزش ایران الگویی برای دیگر کشورها/ 60 درصد اتباع بیگانه باسواد هستند
داناپالا  با اشاره به این موضوع که فعالیت ها و خدمات ایران در حوزه آموزش اتباع خارجی ، الگویی برای تمامی کشورها تبدیل شده است گفت : تلاش ایران در نوع و سطح آموزش کودکان افغان الهام بخش کشورهای جهان است و برای من دلگرم کننده است که کودکان افغان در کنار سایر دانش آموزان ایرانی و به همان شکل آموزش می بینند.

وی افزود: تعهد ایران برای این که تک تک دانش آموزان افغان را در مدارس ثبت نام نموده و آنان را تحت آموزش قرار دهد ستودنی است و اگر به سوابق جمهوری اسلامی در این زمینه نگاهی داشته باشیم شاهد دستاوردهای چشمگیر این کشور خواهیم بود.

رئیس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل درامور پناهندگان مستقر درایران افزود: در نخستین سال های حضور اتباع افغان در ایران در سال 1979 میلادی نرخ بهره مندی اتباع از سواد، تنها 6 درصد بود که این نرخ امروز به بیش از 60 درصد رسیده که این نشان از تلاش جمهوری اسلامی ایران در این امر دارد که البته باید با برطرف نمودن چالش های پیش رو این نرخ به 100 درصد ارتقا یابد.

وی گفت: باید آگاه باشیم که ایران برای ارائه خدمات آموزشی به اتباع دیگر کشورها با چه مشکلاتی روبرو است تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.
داناپالا اظهار داشت: باید از ایران به دلیل ارائه آموزش های رایگان به اتباع خارجی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند تقدیر و تشکر کرد . دانش آموزان ابتدایی و متوسطه به ویژه افغان ها، باید به آموزش عالی راه یابند، زیرا اتباعی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند نقش موثرتری خواهند داشت.
کمیساریا برای مناطق با جمعیت بالای اتباع بیگانه در آینده مدرسه می سازد
وی در پایان از برنامه های آینده کمیساریا برای ارتقای تحصیلی دانش آموزان و تامین نیازهای آموزشی اتباع بیگانه  گفت و ادامه داد: برمبنای منابع موجود برای تامین نیازهای آموزشی ضروری پناهندگان، کمیساریا همواره سعی خواهد کرد تا از طریق ساخت و بازسازی مدارس در مناطق با جمعیت بالای پناهنده که نیازمند فضاهای آموزشی هستند، امکان دسترسی به آموزش را برای پناهندگان در سن مدرسه تسهیل نماید. کمیساریا همچنین به واسطه کلاس های سوادآموزی در جهت مهیا کردن فرصت های آموزشی بدون محدودیت سنی برای پناهندگان بازمانده از تحصیل با وزارت آموزش و پرورش همکاری می کند.  


غزاله دیبائی











 

برچسب ها برچسب ها برچسب هاکمیساریا


اخبار مرتبط با این خبر

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  

خبرنامه