۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر - 12/8/2019 12:38:58 AM / تهران - 12:38 صبح
آرشیو خبر کد خبر: 1483  
یادداشت / دکتر علیرضا کمرئی، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران

جشنواره های مدرسه ای؛ تجربه ای موفق

مجمع خیرین مدرسه ساز به عنوان یک نهاد مردمی طی سال های اخیر پشتیبان و همراه صدیق و دلسوز دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی بوده و به همین نسبت اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران نیز با بیش از 2 هزار و 300 مدرسه دولتی و حدود یک میلیون و 100 هزار دانش آموز از حمایت های این مجموعه خیراندیش بهره مند بوده است.
تاریخ انتشار :۱۳۹۶ شنبه ۹ ارديبهشت ساعت 00:00 تعداد بازدید : ۷۲۴


خیرین مدرسه ساز براساس آمار ارائه شده در ساخت و توسعه حدود 30درصد از فضاهای آموزشی کشور مشارکت داشته اند و این موضوع بیانگر آن است که به لحاظ "اقتصادی" و هم از نظر "فرهنگی" عملکرد خیرین مدرسه ساز در خدمت آموزش و پرورش کشورمان بوده است.
امروز در شهر تهران با درصد قابل توجهی از مدارس با قدمت بالاتر از 50 سال مواجه هستیم، مدارسی که برای جایگزینی و یا بازسازی و نوسازی آن باید اندیشه کنیم؛ در غیر این صورت در آینده مشکل خواهیم داشت. لذا جذب خیرین برای نقش آفرینی در این بخش یک ضرورت است . انچه مسلم است استفاده ازظرفیت ارزشمند خیرین به عنوان بازوی مطمئن آموزش و پرورش شهر تهران دغدغه های این بخش را به شدت کاهش خواهد داد.
"جشنواره های مدرسه ای " تجربه ای موفق
امسال در شهر تهران شاهد برگزاری دومین دوره جشنواره های مدرسه ای بودیم. این جشنواره ها از چند زاویه قابل توجه است. نکته اول؛ اثار فرهنگی برگزاری این جشنواره ها در جذب مشارکت دانش آموزان و معلمان عزیزو فرهیخته در تجلیل از تلاش خیرین مدرسه ساز است که روحیه قدردانی را در آینده سازان کشورمان اشاعه می دهد و آثار فرهنگی ارزشمندی را در پی خواهد داشت. نکته دوم؛ اینکه برگزاری جشنواره های مدرسه ای یعنی کاهش تمرکز در اجرای جشنواره هاو به نوعی سهیم کردن بخش بزرگتری از جامعه در نکوداشت یاد و خاطره خیرین مدرسه ساز. به نظر می رسد این شکل از برگزاری جشنواره ها اتفاقا مورد رضایت خیرین محترم نیز قرار دارد و لذت حضور در بین دانش آموزان و افزایش ارتباط نیکوکاران با مدارس احداثی خود را در پی داشته است. اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در سفند سال 95 با نقش آفرینی 320 نفر از مدیران تلاشگر و علاقمند در مدارس خیرساز جشنواره های تکریم از خیرین مدرسه ساز را برگزار نمود و امید آن داریم که در سال آینده، در مدارس غیرخیرساز نیز این جشنواره ها را برگزار نمائیم. هرچند امسال مقدمات این کار تا حدودی فراهم آمد.
به هر جهت جشنواره های مدرسه ای تجربه ای موفق بود که باید آن را در سال های بعد تداوم بخشیم.
مدارس مرکز ثقل گسترش فرهنگ مدرسه سازی
اصولاً هر فعالیت و اقدامی که از بستر مدرسه آغاز شود؛ درجه تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت و به سرعت در سطح جامعه فراگیر و به یک فرهنگ تأثیرگذار تبدیل خواهد شد. جشنواره های مدرسه ای نشان داد که توسعه فرهنگ خیراندیشی در مدرسه بیش از هرمکان دیگری امکان رشد و توسعه خواهد یافت. جشنواره های مدرسه ای اثبات کرد که مشارکت دادن دانش آموزان در فرآیند تجلیل از خیرین، در آینده تربیت یک نسل نوع دوست و خیراندیش را در پی داشته و این دستاورد کوچکی نیست. البته نقش مدیران محترم مدارس خیرساز که طی دوسال گذشته با همت و مشارکت آنان جشنواره های مدرسه ای برگزار شده است، شایسته تقدیر و حق شناسی است.
بدون تردید نقش مدیران مدارس، اعضای انجمن های اولیا و مربیان، کادر آموزشی و مدیریتی مدارس، دانش آموزان و مدیران محترم مناطق در این رخداد فرهنگی در شهر تهران بسیار باشکوه و قابل تجلیل است.
امید آنکه در سال های بعد شاهد برگزاری جشنواره های مدرسه ای با کیفیتی بالاتر باشیم.

 


اخبار مرتبط با این خبر

تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است
نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما:  

خبرنامه