۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير - 6/28/2017 6:37:51 PM / تهران - 5:37 عصر
درباره ما

 

  

تاریخچه مجمع خیرین مدرسه ساز

شهر تهران

 
در این نوشتار با موضوعاتی چون تأسیس، اهداف و عملکرد مجمع در سال های اخیر آشنا می شوید.

 


تأسیس
در پی موافقت وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۸ ، جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با رعایت ضوابط قانونی نسبت به تاسیس و راه اندازی مجامع خیرین مدرسه ساز در استانهای مختلف کشور اقدام کرد . متعاقب این موضوع مجمع خیرین مدرسه ساز تهران به صورت قانونی و رسمی و زیر نظر جامعه خیرین مدرسه ساز کشور از نیمه سال ۱۳۷۸ بابرگزاری مجمع عمومی و شناسایی اعضای هیات مدیره و بازرسان قانونی فعالیت خود را بر طبق اساسنامه مجمع آغاز کرد .
این تشکل مردمی در اداره ثبت شرکتها به شماره ۱۳۷۴۸ به ثبت رسیده و جایگاه قانونی دارد . ضمن آنکه تمامی ضوابط و شرایط حاکم بر این تشکیلات ، اعم از برگزاری مجمع عمومی ، ترکیب هیات امناء ، انتخابات ، انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان و سازوکارهای اداری و مالی ، تابع مقررات موجود و قوانین جاری کشور می باشد .
درترکیب اعضای هیئت مدیره این مجمع دو نهاد بسیار مهم در حوزه نظام تعلیم و تربیت ، یعنی وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور به عنوان شخصیت حقوقی حضور دارند و همین الگو در مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران نیز وجود دارد ، به نحویکه در کنار هفت نفر اعضای هیات مدیره مجمع که از میان خیرین مدرسه ساز و با آرای هیات امناء انتخاب می شوند ، مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران و مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان شخصیت حقوقی حضور دارند .

اهداف
کلیه فعالیت های مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران برطبق اساسنامه قانونی مجمع ، غیر انتفاعی است و شناسایی ، جذب و تکریم خیرین مدرسه ساز که علاقمند به ساخت مدارس جدید برای دانش آموزان هستند و یا با اهدای زمین برای ساخت مدارس و یا هدایای نقدی و یا اهدای تجهیزات و لوازم کمک آموزشی و یا سایر انواع مشارکت، متقاضی نقش آفرینی در این اقدام خداپسندانه هستند ، از جمله اولویتها و اهداف اصلی این تشکل مردمی می باشد .
بنابراین ، شناسایی و جذب انسانهای نیکوکار و خیرین نیک اندیش مدرسه ساز و در کنار آن تجلیل و تکریم این انسانهای بزرگ، به عنوان گامی اساسی برای توسعه نظام تعلیم و تربیت ، محور اصلی فعالیت های مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران را تشکیل می دهد .

دوره های فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران
اولین دوره مجمع خیرین مدرسه ساز تهران از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۰ ادامه داشت . از آنجاکه دوره فعالیت این مجمع دو ساله است ، دوره دوم مجمع خیرین مدرسه ساز تهران از سال ۱۳۸۰ آغاز و در سال ۱۳۸۲ به پایان رسید . دوره سوم مجمع خیرین تهران در سال ۱۳۸۲ شروع و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشته است . دوره چهارم مجمع تهران بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ قرار داشت . گفتنی است در همین دوره مجمع استان تهران به دو مجمع شهر و شهرستانهای استان تهران تفکیک شد .
دوره پنجم مجمع تهران از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و درسال ۱۳۸۹ به پایان رسید و در حال حاضر نیز دوره ششم فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران از آذرماه سال جاری آغاز شده وتا سال ۱۳۹۰ ادامه خواهد داشت .
لازم به یادآوری است در پایان هر دوره از فعالیت مجمع خیرین تهران با برگزاری مجمع عمومی و ارائه گزارش بازرسان از عملیات اداری و مالی مجمع ، نسبت به برگزاری انتخابات و انتخاب اعضای جدید هیات مدیره و بازرسان قانونی و اعضای علی البدل اقدام می شود .

عملکرد مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران

در طول یازده سالی که از تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران سپری شده است ، تا کنون بالغ بر ۷۰۰ واحد آموزشی که دارای بیش از ۷ هزار کلاس درس می باشند ، به همت خیرین نیک اندیش مدرسه ساز احداث و به ادارات آموزش و پرورش استان تهران اهداء شده است .
نگاهی به تعهدات خیرین گرانقدر مدرسه ساز در طول سالهای گذشته بیانگر روند رو به رشد مشارکت خیرین مدرسه ساز استان تهران در ساخت فضاهای آموزشی می باشد . میزان تعهدات خیرین در جشنواره های سالیانه خیرین مدرسه ساز موید این موضوع می باشد :
۱-اولین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۷۸ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۴۲ میلیاردریال
۲- دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۷۹ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۹۶ میلیاردریال
۳- سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۰ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۱۴۶ میلیاردریال
۴-چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۱ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۵۵ میلیاردریال
۵- پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۲ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۲۳۰ میلیاردریال
۶- ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۳ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۱۹۵ میلیاردریال
۷-هفتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۴ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز: ۳۳۰  میلیاردریال
۸-هشتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۵ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۲۶۰  میلیاردریال
۹- نهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۶ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۲۸۲  میلیاردریال
۱۰-دهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۷ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۷۶۰  میلیاردریال
۱۱- یازدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران ( سال ۱۳۸۸ ) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۹۲۰میلیاردریال
۱۲-دوازدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران (سال ۱۳۸۹) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۱۱۰۰میلیاردریال
۱۳-سیزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران(سال ۱۳۹۰) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۲۲۰۰ میلیارد ریال
۱۴- چهاردهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران (سال ۱۳۹۱) تعهدات خیرین مدرسه ساز :۲۲۴۰ میلیارد ریال
۱۵- پانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران (۱۳۹۲) تعهدات خیرین مدرسه ساز:۱۸۶۰ میلیارد ریال

نظارت بر ساخت مدارس خیری

نظارت بر ساخت تمامی فضاهای آموزشی کشور و از جمله استان تهران برعهده سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور می باشد که در سطح استان تهران این ماموریت را اداره کل نوسازی مدارس استان تهران به عنوان یك دستگاه تخصصی و فنی واجرایی بر عهده دارد. مدیر كل نوسازی مدارس استان تهران ، عضو حقوقی مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران است و به همین دلیل نظارت بر ساخت مدارس خیری مطابق آخرین استانداردهای ساخت و ساز مدارس از سوی مهندسین ناظر این اداره کل انجام می شود . البته مجمع خیرین مدرسه ساز علاوه بر دستگاه نظارتی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران ، خود بصورت مجزا بر عملیات ساخت مدارس خیری نظارت مستمر و دقیق دارد . گفتنی است براساس اعلام نهادهای ذیربط، استاندارد ساخت فضاهای آموزشی در استان تهران و از جمله مدارس خیری در بالاترین سطح قرار دارد و این موضوع به دلیل حساسیتی است که در ساخت مدارس به ویژه مدارس خیری از سوی اداره کل نوسازی مدارس و هم مجمع خیرین مدرسه ساز اعمال می شود .
نکته دیگر اینکه نیاز به مدارس جدید از سوی ادارات آموزش و پرورش براساس جمعیت دانش آموزی و یا وجود مدارس فرسوده اعلام می شود و متناسب با رضایت خیرین محترم مدرسه ساز نسبت به آغاز عملیات ساخت مدارس تحت نظارت اداره کل نوسازی مدارس و مجمع خیرین اقدام می شود . بنابراین مجمع خیرین مدرسه ساز و اداره کل آموزش و پرورش (به عنوان دستگاه بهره بردار) و اداره کل نوسازی مدارس ( به عنوان دستگاه نظارتی ) سه ضلع مثلثی هستند که در اجرای پروژه های خیری نقش اساسی را بر عهده دارند .
نکته قابل توجه اینکه عملیات ساخت مدارس خیری بر اساس تفاهم نامه های تنظمی و انعقاد قراردادهای قانونی صورت می گیرد و پس از انتخاب پیمانکار از سوی خیر محترم ، مراحل ساخت فضاهای آموزشی آغاز می شود . در واقع روندهای مالی و قانونی ساخت مدارس به شکل کامل و براساس نظرات خیرین محترم انجام می شود . البته در این خصوص در بخش نحوه مشاركت در ساخت مدارس خیری به تفصیل توضیح داده شده است .

خبرنامه